חוויות של מורה לציור

experiences-of-a-drawing-teacher

על טיפוסי תלמידים (וציירים)

כרוב המורים, אני אוהבת אהבת נפש את התלמידים שלי. אני אוהבת ללמד, והם אוהבים ללמוד. רגעים של מצב-רוח נמוך או חוסר אנרגיה – הכל נעלם כלא היה בהכנס התלמיד הראשון למרכז, ואני מתמלאה התלהבות בכל שיעור מחדש. התלמידים שלי משמחים אותי ומלמדים אותי הרבה דברים חשובים. אולם יש מתי מעט תלמידים, איתם אינני יודעת כיצד להתמודד. ואלו הם:

הפוחד

הוא בעל נסיון רב בציור. יש לו שורת "שטאנצים" והרגלי ציור, שם הוא מרגיש בטוח ומוצלח. הוא אמנם מודע לכך שהוא תקוע, חוזר על עצמו לעייפה, עושה שוב ושוב אותו דבר בוריאציות קלות זה שנים; הוא יודע כי חשוב לו ללמוד. אולם משמגיע הרגע המכריע, ועליו לנטוש את המוכר והנוח – הוא נבהל. פוחד פחד מוות לקפוץ למים, שמא לא יצליח והסביבה תגלה שהוא גרוע. והוא שב לשטאנצים שלו, לשלולית המוכרת. מסתבר שחשוב לו יותר להרשים את סביבתו, מאשר להסתכן וללמוד משהו חדש.

המתייאש

הוא חייב – אבל ח י י ב – להצליח בכל ציור. מאחר והוא מצליח בכל תחומי חייו, עליו להצליח גם בציור. כאשר ציור אינו מצליח – הוא מגיב בחריפות. כועס, מתעצבן, שונא את כל העולם. ולעתים מפסיק לצייר והולך.

ישנם אלו שמציירים מעט מאד. פעם בחודש או פחות. הם עסוקים נורא, לא יוצא להם לצייר. אבל כאשר הם כבר מתיישבים לצייר סוף-סוף – הם דורשים מעצמם ומהעולם ש ה צ י ו ר  י צ ל י ח ! ! ואם הציור אינו מצליח כל-כך, המסקנה איננה לחזור לכושר ולצייר יותר. המסקנה היא: חבל על המאמץ שלי. הפעם הבאה תהיה עוד חצי שנה.

אני אומרת לטיפוס המתייאש:
יקירי, נסיוני בציור רב משלך. אני מציירת המון שנים, כמעט כל יום. ציירתי כבר אלפי ציורים. ובכל זאת, רובם היו לא טובים בעיני. את רובם קרעתי וזרקתי. כשציור לא מצליח לי – וזה קורה הרבה – אני שמחה. כן. הוא לא הצליח כי ניסיתי משהו חדש, ולמדתי משהו חדש. הציור הבא אולי יצליח יותר. ומלבד זאת, כל כך נעים לצייר! כך שכאשר אתה מצייר, גם אם הציור יושלך בסופו של דבר, לעולם אינך מבזבז את הזמן. אוי ואבוי לציירים שאינם זורקים ציורים, כי כל הציורים שלהם מצליחים. אלו הם הציירים שאינם מנסים לעולם משהו חדש. חוזרים בוריאציות קלות על הנוסחה המוכרת וה"מצליחה", ומעלים גרה במשך שנים. אני מרחמת עליהם. הם משעממים נורא, אותי ואת עצמם.

זה שיודע הכל

מכל הטיפוסים שקשה ללמד, הוא הגרוע מכולם. הוא יודע ה כ ל על ציור. הוא וירטואוז. כשאני מנסה להעיר לו כדי שיתקן פרופורציות, הוא נלחם נגדי בחריפות. מי שמנסה לתקן אותו הוא אויב. אני תוהה מדוע הוא כאן. בהדרגה אני תופסת, כי הוא הגיע לקורס כדי להוכיח – לי אישית ולעולם כולו – כי אין לו מה ללמוד וכי הוא יודע הכל יותר טוב. הוא ישוב הביתה מן השיעור ויספר לבת-זוגו בגאווה, ששוב הוא ניסה ללמוד – בפעם המאה – והוא בהחלט התכוון ברצינות! אולם שוב הוא נוכח לדעת – לצערו – שהוא במאה דרגות מעל כל התלמידים, כל השאר תת-רמה לעומתו, ואין לו מה לחפש שם. אין טעם לומר לו שחצי מהכיתה עולה עליו ביכולת.
נותר רק לומר לו – צר לי, אינני מורה מספיק טובה בשבילך. אינני יודעת איך להתמודד עם חוסר ענווה. שלום.

לו היה טעם, הייתי מספרת לו זאת:
בהיותי כבת 40 נסעתי לניו-יורק ללמוד ציור. ישבתי בקולג' בכיתה של מאתיים סטודנטים גילאי 18. הסטודנטים חשבו שאני מפקחת, או סתם תמהונית פריקית מבוגרת. מאחורי היו כבר ידע רב ונסיון ארוך-שנים בציור ובהוראת ציור, בעוד שאר הסטודנטים היו בתחילת דרכם. אולם לרגע לא חשבתי שאני חשובה מהם, או שאין לי מה ללמוד עם מתחילים. הייתי אסירת תודה שזכיתי ללמוד שם. ישבתי בשורה האחרונה, מציצה ומתאמצת לראות את הדוגמן בינות לעשרות הראשים שלפני; ציירתי וציירתי ובכיתי מרוב אושר. בחודשים הללו למדתי יותר מאשר בעשר שנות ציור.

ועדיין יש לי, כציירת, אינסוף דברים חשובים ביותר ללמוד, ויהיו לי עד יומי האחרון.
את כל זאת אני מבקשת לספר לו. אבל, כאמור, אין טעם. כי בניגוד לי, הוא יודע הכל. .